Hoe creëer je meerwaarde. In mijn beleving is dit een hele interessante vraag. Hoe creëer je waarde dat er eerst niet was? Waar helpt deze waarde aan bij? Wat is de toegevoegde waarde voor iemand. Iedereen is anders en dat betekent dat iedereen waarde anders beleefd. Hoe druk je meerwaarde dan precies uit? Is het slechts een korting of een verkoopmarge? Wat is de meerwaarde, marketingtechnisch gezien?
Om erachter te komen wat de meerwaarde voor iemand is dien je de diepere motieven en behoeften te weten van de ander.
- Geld
- Zekerheid
- Veiligheid
- Saamhorigheid (Vriendschap)
- Gemak (bespaart energie)
- Status
- Tijdsbesparing
- Innovatie – Vernieuwing
- Verlangen
- Schoonheid
- Uniek zijn – Uniciteit – (Geen kudde dier)
- Zelfontplooiing
- Noodzaak
“Mensen willen weten wat ze willen”
Pas als je de diepere achterliggende reden weet, weet je wat meerwaarde in de ogen van de ander is. Een topverkoper weet dit heel snel te achterhalen bij de klant, vaak nog eerder dan de klant zelf. Dit maakt hem dan ook een echte topverkoper.
Nu begrijp je ook dat de ene klant wel meerwaarde ziet en de andere klant juist totaal niet. “Mensen willen weten wat ze willen” maar weten dit niet meteen direct altijd goed te omschrijven en uit te leggen. We noemen dit ook wel de Oriëntatiefase. Mensen willen uniek zijn maar zijn ze dat wel? Eigenlijk willen we allemaal maar één ding en dat is het beste voor ons zelf. Want pas als je goed bent voor jezelf, kun je goed voor een ander zijn. Wanneer je niet goed voor jezelf bent, waar ligt je eigenwaarde dan? Als deze waarde ver te zoeken is, hoe moet je het dan gaan delen met anderen? We hechten meer waarde aan meerwaarde. 10 Tips op je bedrijf te laten groeien

Behoeften veranderen constant
We zijn gelukkig geen robots maar mensen. We zijn kudde dieren en willen uniek zijn. Veranderd onze omgeving dan passen we automatisch onze behoefte hierop aan. Denk aan een temperatuur stijging van 0 Graden naar 30 Graden. Gezien onze behoefte naar leefcomfort en overlevingsdrang is water en verkoeling op dat moment belangrijker geworden dan de dag ervoor. De vraag naar waterijsjes stijgt en omdat het schaarser gaat worden stijgt de vraag nog harder i.v.m. de noodzaak. Hetzelfde geld voor de prijs ervan. Nu is het zo dat ijsjes lang houdbaar zijn in de vriezer en je hiermee makkelijker in kan spelen op schommelingen in behoeftes. Daarnaast is het zo dat de productie van ijsjes kunt stoppen en je hiermee je aanbod kunt aanpassen op de vraag. Zou je door blijven produceren dan zal een ijsje bijna gratis gaan worden. Daarnaast kun je als ijsjes-fabrikant je ingrediënten etc. leveren aan meerdere continenten. Er is namelijk altijd wel een plek op de wereld waar er vraag naar ijsjes is. Of te wel niet alleen de vraag in behoefte vervulling past zich aan. Ook het aanbod in behoefte voorziening past zich aan.
De reden waarom bedrijven met korting werken
De reden dat bedrijven werken met korting, vooral vanwege gemak en tijdsbesparing. Je hebt op deze manier namelijk geen topverkopers nodig die energie steken in het achterhalen van de echte behoefte van de klant. Tijd is geld en dat hebben we niet altijd. Een product waarvan iedereen het waardeert op €100,- maar jij krijg exact hetzelfde voor €50,- is een leuke meerwaarde. Op deze manier heb je heel snel, efficiënt, gemakkelijk een meerwaarde gecreëerd van €50,-. Je hoeft je klant dus helemaal niet te kennen om meerwaarde te bieden.
Korting vanwege uitverkoop is eigenlijk geen meerwaarde. Het is gewoon echt niet meer waard. De waarde is in de loop van de tijd daadwerkelijk gedaald. Er had dus ook kunnen staan:
“Koers van dit product is gedaald met 50% vanwege de terugnemende interesse en vraag naar dit product”. “Wil jij de dalende waarde van dit verliesgevende product overnemen? Want wij willen het niet namelijk. Wij willen liever winstgevende producten inkopen waar wel veel interesse en vraag naar is.”
of:
“Wij hebben de waarde van dit product te hoog ingeschat ‘foutje’ de echte waarde ligt eigenlijk veel lager vandaar deze prijs-correctie”. “Excuses aan de mensen die de hogere prijs betaald hebben. Daarom hebben wij voor al deze droevige mensen goed nieuws. We maken het weer goed door deze winst te gebruiken voor vernieuwing van onze collectie, zodat jullie weer kunnen shinen als een superstar. De meerwaarde zit het dus niet in de korting maar in vernieuwing van de collectie.
Oriënterende fase
Een auto uitzoeken kan erg lastig zijn met de hoeveelheid keuze die er is.
Wat vind jij belangrijk aan een auto? Weet je dit meteen of wil je hier even over nadenken? Tijdens het nadenken ben je nog beïnvloedbaar door plus en minpunten. Je zet alles even op een rijtje en laat het wellicht even bezinken. Wordt je nu misschien ook beïnvloed terwijl je dit artikel leest?
Door uniek te zijn in ontwerp van een product of in een speciale service, creëer je onderscheidende eigenschappen. Pas als iets uniek is kun je schaars zijn ten opzichte van anderen zoals je concurrenten. Door unieke eigenschappen toe te voegen aan jezelf, je product of je dienst creëer je een meerwaarde. Alles wat uniek en speciaal is heeft namelijk al snel een grote meerwaarde als mensen het als positief beschouwen. Het zorgt dan voor een aantrekkingskracht. Hoe meer ++++ (positief) de eigenschappen worden bevonden, hoe groter de aantrekkingskracht is op de mensen waarbij deze eigenschappen nu nog – – – – – (negatief) is. Op deze manier kun je waardvolle producten aan de markt leveren.
Beantwoord deze vraag hieronder:
Stel de wereldbevolking wil verbetering zien. Er wordt door de wereldpolitiek besloten dat daarom wereldwijd alles blijvend 50% goedkoper gaat worden voor iedereen. Welke meerwaarde heeft deze daadkrachtige wereldactie dan voor jou?
Bouwbedrijf Groningen Vacatures
Geef je mening